Dane osobowe — definicja
Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 roku o ochronie danych osobowych jasno i precyzyjnie określa czym są dane osobowe. Zgodnie z nią przez dane osobowe rozumiemy wszelkie informacje dotyczące zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osoby fizycznej. Przekładając język prawa na język potoczny — są to dane konkretnej, rzeczywistej osoby o uregulowanej prawnie tożsamości, lub osoby której tożsamość można ustalić znając jej informacje osobowe.
Zgodnie z definicją danych osobowych, możemy do nich zaliczyć następujące informacje:
-
imię i nazwisko
-
adres zameldowania
-
adres zamieszkania
-
numer PESEL
-
numer NIP
-
numery dokumentów tożsamości
Jednakże, ciągle postępujący rozwój technologii sprawił, iż nastąpiła konieczność doprecyzowania ogólnych zapisów z ustawy o ochronie danych osobowych.
Nowoczesne dane osobowe to także:
-
adresy e-mail
-
wizerunek osoby
-
dźwięk głosu
-
dane biometryczne:
-
wizerunek twarzy
-
linie papilarne
-
obraz tęczówki
-
-
informacja o kodzie genetycznym
Zgodnie z aktualną doktryną prawa, są to dane na podstawie których można zidentyfikować osobę fizyczną i w związku z tym, również podlegają pod ustawę o ochronę danych osobowych. Wszystkie dane osobowe przechowywane i przetwarzane w sposób elektroniczny, takie jak dane klientów sklepu internetowego, również podlegają pod powyższą ustawę.
Przetwarzanie danych osobowych
Przetwarzanie danych osobowych, zgodnie z ustawą, to wykonywanie jakichkolwiek operacji na danych osobowych, takich jak: zbieranie, utrwalanie, przechowywanie, zmienianie, udostępnianie i usuwanie, a zwłaszcza te, które wykonuje się w systemach informatycznych.
Prawo jasno określa sytuacje, w których można przetwarzać dane osobowe. Nadrzędną zasadą jest konieczność wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych osoby, której owe dane dotyczą. Przetwarzanie danych osobowych w przypadku składania zamówień przez klientów sklepu internetowego, jest konieczne i zgodne z literą prawa, gdyż bez procesu przetwarzania danych nie byłoby możliwości sfinalizowania umowy kupna-sprzedaży. Ponadto, umożliwia sprzedawcom internetowym tworzenie baz danych klientów, które są jednym z kluczowych narzędzi w e-handlu.
Prawidłowe i umiejętne przetwarzanie danych osobowych w branży handlu internetowego może być doskonałym sposobem na udane działania marketingowe. Dzięki wnikliwej analizie profilu konsumenta danej grupy towarów oraz okresu w jakim dany towar jest kupowany, sprzedawca może stworzyć bardzo dokładny plan działań marketingowych oraz przewidzieć konieczność zaopatrzenia sklepu w większą ilość danych towarów.
Dodatkową korzyścią gromadzenia danych osobowych i ich przetwarzania jest możliwość tworzenia baz adresów e-mail klientów. Dzięki temu, sprzedawca internetowy może stworzyć własny newsletter, który będzie personalizowany zgodnie z preferencjami poszczegółnych grup klientów.
Specyficznym rodzajem danych, których nie wolno przetwarzać są dane wrażliwe. Do danych wrażliwych zaliczamy m.in.:
-
przynależność wyznaniową
-
przynależność polityczną
-
stan zdrowia
-
pochodzenie rasowe lub etniczne.
Jak widać, dane osobowe to temat niezwykle złożony i wymagający szczególnej ostrożności i uwagi, zarówno ze strony podmiotu je udostępniającego jak i przetwarzającego. W branży e-commerce niezwykle istotna jest właściwa ochrona danych osobowych, gdyż jakiekolwiek ubytki lub niedopatrzenia w tej kwestii mogą bardzo źle wpłynąć na niektóre obszary internetowej działalności handlowej.